Można już jeździć pierwszą wykonaną w technologii betonowej drogą wojewódzką w Opolskim. Obwodnica Malni i Choruli została otwarta w środę 4 września. To dobra wiadomość dla kierowców jeżdżących między Opolem a autostradą A4.
Wybudowana obwodnica ma ponad 6 kilometrów długości. Powstała w nowym śladzie i stanowi ciąg drogi wojewódzkiej nr 423. Miejscowości Malnia i Chorula omija od północy zapewniając bezpośrednie połączenie Opola z węzłem autostradowym Gogolin na autostradzie A4.
Wyświetl większą mapę
Droga ma 7 m szerokości i pobocza szerokie na 1,25 m. w ciągu trasy powstały 3 ronda, a także wiadukt drogowy nad DW-424. Droga ma być odporna na obciążenia nawet do 13 ton/oś.
Zadanie na zlecenie Zarządu Dróg Wojewódzkich w Opolu zrealizowała firma Drog-Bud. Kontrakt był wart 41 mln zł.
To pierwsza drogowa inwestycja samorządu województwa opolskiego zrealizowana w technologii betonowej.
– Takie przedsięwzięcia budzą na początku obawy. Wiedzieliśmy, że ta obwodnica będzie pełniła rolę bardzo ważnego traktu komunikacyjnego dla samochodów ciężarowych. Potrzebowaliśmy drogi, która dużo wytrzyma. Dlatego decyzja o betonie – wyjaśnia cytowany w komunikacie marszałek województwa opolskiego odpowiedzialny za drogi, Szymon Ogłaza. Dodaje, że produkcja cementu jest jedną z najważniejszych gałęzi przemysłu w regionie, a bliskość Cementowni Górażdże była jednym z argumentów na rzecz technologii betonowej.
Przy okazji otwarcia drogi zorganizowano konferencję naukowa poświęconą tej technologii.
Jak mówiono w czasie wydarzenia, droga powinna służyć przez ok. 50 lat. Zwracano tez uwagę na inne cechy wybranej technologii, wśród nich aspekt środowiskowy.
– Nawierzchnia betonowa, to jasność, a co za tym idzie mniejsze zużywanie energii potrzebnej do oświetlenia ulicy – stwierdził prof. Jan Deja. Podał przykład Wiednia, gdzie w promieniu 3 kilometrów od dworca głównego drogi są zbudowane w technologii betonowej. – Przedstawiciele samorządu tego miasta mówili mi, że w perspektywie jedynie roku niesie to ogromne oszczędności. Takie nawierzchnie pozwalają na zmniejszone zużycie paliwa, co ma szczególne znaczenie w samochodach ciężarowych. To nie tylko oszczędności, dla użytkowników samochodów. Istotne jest to, że do środowiska trafi mniej spalin – przekonywał profesor. Jak zauważył, beton ulega całkowitemu recyklingowi, a materiał, który dzięki temu powstaje może być ponownie wykorzystany.
Jak przekonywano współczesne nawierzchnie betonowe są także ciche, co przeczy utartemu stereotypowi kojarzącymi baton z większym hałasem. Sprzyjają też krótszej drodze hamowania – 9 m w przypadku nawierzchni suchej i 13 m w mokrej.
– Każdy beton różni się w zależności od jego zastosowania. Tutaj wykorzystujemy takie mieszanki, które pozwalają na zachowanie wszystkich pozytywnych cech takich dróg – stwierdził cytowany w komunikacie prezes Górażdże Cement Andrzej Reclik. Dodał, że spodziewa się, że samorządy coraz częściej będą decydowały się na drogi betonowe.