Partner serwisu
Drogi i autostrady

Województwo opolskie ma pierwszą betonówkę. Obwodnica Malni i Choruli otwarta

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
05-09-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI/UM Woj. Opolskiego

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Województwo opolskie ma pierwszą betonówkę. Obwodnica Malni i Choruli otwarta
fot. UM Woj. Opolskiego
Można już jeździć pierwszą wykonaną w technologii betonowej drogą wojewódzką w Opolskim. Obwodnica Malni i Choruli została otwarta w środę 4 września. To dobra wiadomość dla kierowców jeżdżących między Opolem a autostradą A4.

Wybudowana obwodnica ma ponad 6 kilometrów długości. Powstała w nowym śladzie i stanowi ciąg drogi wojewódzkiej nr 423. Miejscowości Malnia i Chorula omija od północy zapewniając bezpośrednie połączenie Opola z węzłem autostradowym Gogolin na autostradzie A4.



Wyświetl większą mapę

Droga ma 7 m szerokości i pobocza szerokie na 1,25 m. w ciągu trasy powstały 3 ronda, a także wiadukt drogowy nad DW-424. Droga ma być odporna na obciążenia nawet do 13 ton/oś.

Zadanie na zlecenie Zarządu Dróg Wojewódzkich w Opolu zrealizowała firma Drog-Bud. Kontrakt był wart 41 mln zł.

To pierwsza drogowa inwestycja samorządu województwa opolskiego zrealizowana w technologii betonowej.

– Takie przedsięwzięcia budzą na początku obawy. Wiedzieliśmy, że ta obwodnica będzie pełniła rolę bardzo ważnego traktu komunikacyjnego dla samochodów ciężarowych. Potrzebowaliśmy drogi, która dużo wytrzyma. Dlatego decyzja o betonie – wyjaśnia cytowany w komunikacie marszałek województwa opolskiego odpowiedzialny za drogi, Szymon Ogłaza. Dodaje, że produkcja cementu jest jedną z najważniejszych gałęzi przemysłu w regionie, a bliskość Cementowni Górażdże była jednym z argumentów na rzecz technologii betonowej.

Przy okazji otwarcia drogi zorganizowano konferencję naukowa poświęconą tej technologii.

Jak mówiono w czasie wydarzenia, droga powinna służyć przez ok. 50 lat. Zwracano tez uwagę na inne cechy wybranej technologii, wśród nich aspekt środowiskowy.

– Nawierzchnia betonowa, to jasność, a co za tym idzie mniejsze zużywanie energii potrzebnej do oświetlenia ulicy – stwierdził prof. Jan Deja. Podał przykład Wiednia, gdzie w promieniu 3 kilometrów od dworca głównego drogi są zbudowane w technologii betonowej. – Przedstawiciele samorządu tego miasta mówili mi, że w perspektywie jedynie roku niesie to ogromne oszczędności. Takie nawierzchnie pozwalają na zmniejszone zużycie paliwa, co ma szczególne znaczenie w samochodach ciężarowych. To nie tylko oszczędności, dla użytkowników samochodów. Istotne jest to, że do środowiska trafi mniej spalin – przekonywał profesor. Jak zauważył, beton ulega całkowitemu recyklingowi, a materiał, który dzięki temu powstaje może być ponownie wykorzystany.

Jak przekonywano współczesne nawierzchnie betonowe są także ciche, co przeczy utartemu stereotypowi kojarzącymi baton z większym hałasem. Sprzyjają też krótszej drodze hamowania – 9 m w przypadku nawierzchni suchej i 13 m w mokrej.

– Każdy beton różni się w zależności od jego zastosowania. Tutaj wykorzystujemy takie mieszanki, które pozwalają na zachowanie wszystkich pozytywnych cech takich dróg – stwierdził cytowany w komunikacie prezes Górażdże Cement Andrzej Reclik. Dodał, że spodziewa się, że samorządy coraz częściej będą decydowały się na drogi betonowe.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

GDDKiA testuje beton wałowany

Inżynieria i innowacje

GDDKiA testuje beton wałowany

inf.pras. 20 maja 2019

W tym roku przybędzie 182 km betonówek

Inżynieria i innowacje

W tym roku przybędzie 182 km betonówek

Elżbieta Pałys 16 kwietnia 2019

Zobacz również:

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Drogi i autostrady

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Mikołaj Kobryński 08 września 2023

Program drogowy droższy o 5 mld zł. Za sprawą jednej drogi

Drogi i autostrady

Lubuskie. Polaqua najtańsza na obwodnicę z mostem przez Odrę

Drogi i autostrady

Pozostałe z wątku:

GDDKiA testuje beton wałowany

Inżynieria i innowacje

GDDKiA testuje beton wałowany

inf.pras. 20 maja 2019

W tym roku przybędzie 182 km betonówek

Inżynieria i innowacje

W tym roku przybędzie 182 km betonówek

Elżbieta Pałys 16 kwietnia 2019

Zobacz również:

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Drogi i autostrady

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Mikołaj Kobryński 08 września 2023

Program drogowy droższy o 5 mld zł. Za sprawą jednej drogi

Drogi i autostrady

Lubuskie. Polaqua najtańsza na obwodnicę z mostem przez Odrę

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5